Vijf studenten van Avans Hogeschool presenteren in januari de door hun ontwikkelde Bio Beaker aan de populaire tv-kok Rudolph van Veen. Het product dat het vijftal bedacht in de strijd tegen voedselverspilling is een nieuwe beker gemaakt van bioplastic.

Het begon eind vorig jaar net voor de kerstvakantie. Van Veen bezocht Breda ter promotie van zijn laatste boek Rudolph’s Bakery. Dat moment grepen de studenten van de Avansopleiding Small Business & Retail Management direct aan om hun artikel onder de aandacht te brengen.

Afspraak

En dat lukte. De tv-kok reageerde enthousiast en nodigde de ondernemende dames uit om langs te komen. “We hebben inmiddels contact gehad met de manager van Rudolph. Hij komt in januari met wat data zodat we daadwerkelijk een afspraak kunnen maken”, zegt Laura van Otterloo, een van de studenten.

De Avansstudenten schrokken na het lezen van een artikel van het gegeven dat in Nederland zo’n 40 procent van de geproduceerde rijst in de keuken wordt verspild. Het gebruik van de Bio Beaker moet dat voorkomen. Van Otterloo werkte het productidee uit, samen met collega-studenten Fleur Verwijs, Charlotte Timmerman, Eef de Regt en Sanne de Laat.

Simpel principe

Zoals met zoveel goede ideeën is het principe simpel. Zelden worden afgemeten porties rijst gekookt. De inhoud van de Bio Beaker is precies voldoende voor een persoon. Zodat de kok zonder moeite de juiste hoeveelheid kan afmeten.

Het vijftal kan niet wachten om hun product aan Rudolph te presenteren. Van Otterloo: “Het is leuk voor ons, maar het is ook belangrijk om de verspilling van voedsel onder de aandacht te brengen. Daarnaast wordt het milieu belast door de productie van rijst, omdat daarbij methaangas vrijkomt. Dus hoe minder rijst we nodig hebben des te minder belasting voor de natuur.”