Biertje? Studenten Advanced Business Creation hoorden donderdag in een speciaal gastcollege aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch veel over het welbekende gerstenat. Stagiair Mirthe van Gulik vertelde namelijk over haar bijzondere stageperiode op de afdeling marketing bij Jupiler.

In België is Jupiler het meest gedronken merk pilsener. In Nederland maakt het een flinke opmars. De verkoop van het bier in Nederland startte in 2001, maar dat gebeurde zonder dat de brouwer hier adverteerde. “Mensen uit de grensstreek kochten het in België. Bij slijters in het zuiden van het land kwam er steeds meer vraag naar Jupiler, toen zijn ze het gaan verkopen.”

Pas in 2006 richtte Jupiler zijn pijlen op Nederland. Met veel sponsoring van muziekfestivals, popcentra en – uiteraard – voetbal staat het merk hier nu ook op het netvlies. Hoogtepunt van Mirthe's stage? Haar actie om in de Amsterdam Arena duizend Ajax-shirts met een kanon het publiek in te schieten.

Jongvolwassenen

Jupiler mikt in België specifiek op studenten, door feesten te sponsoren en artikelen aan te leveren voor themafeesten. “Die strategie komt naar alle waarschijnlijkheid ook snel naar hier”, vertelde Mirthe. Met name jongvolwassenen en mannen zijn de doelgroep van het product.

Nu is Mirthe druk met de sponsoring rondom het WK voetbal, want moederbedrijf ABInBev sleepte de rechten in de wacht. “We zijn nu al begonnen met het koppelen van de naam Jupiler aan het logo van het komende WK. Te beginnen met bierglazen.” Een officiële WK-gadget komt er uiteraard ook in de kratjes van Jupiler, maar daar kon ze nog niets over verklappen.