Een klaterend applaus was vrijdagmiddag de beloning voor documentairemaakster Marijke van der Putten. Op Avans Hogeschool aan de Hogeschoollaan was de première van haar film ‘De Directeur is een Mevrouw’. Oud-minister Sybilla Dekker, een van de toeschouwers, was vol lof.

Het aanwezige publiek kreeg een drietal intieme portretten van vrouwen aan de top voorgeschoteld. Nicole van Son, directeur van de Academie voor Gezondheidszorg van Avans was een van de hoofdrolspeelsters. Net als de bestuursvoorzitter van Vitens, Lieve de Declercq en Marjon Habets, directeur/eigenaar van advocatenkantoor HabetsKremers.

Leiderschap

De documentaire toont naast de persoonlijke portretten een verhaal over leiderschap in het algemeen. En natuurlijk over de rol van de vrouw in een wereld die nog steeds wordt overheerst door mannen.

Avans bestuursvoorzitter Paul Rüpp gaf in zijn voorwoord aan dat het met de zogenaamde 30-procentsnorm van vrouwen op topposities de goede kant op gaat. “Maar, dat is binnen onderwijsinstellingen meer het geval dan in andere sectoren.”

Inspiratiebron

Ook Sybilla Dekker bracht de boodschap dat de situatie is verbeterd. Toch stelde zij eveneens dat we niet klaar zijn. De oud-minister vindt sowieso dat het tempo omhoog kan. De documentaire ‘De Directeur is een Mevrouw’ draagt daar zeker aan bij.

Ook komt in de film de stichting Aithra voor het voetlicht. Een netwerk van en voor vrouwen die de zichtbaarheid, loopbaanmogelijkheden en ondernemerschap wil stimuleren. Zo volgt de kijker het selectieproces van kandidaten voor de gelijknamige Aithra Award-uitreiking.

Bezoek de website www.inspirae.nl voor meer informatie over de documentaire 'De Directeur is een Mevrouw' en ander werk van Marijke van der Putten.