Afval goed scheiden is geld waard. Die conclusie trekt een groep vierdejaarsstudenten Commerciële Economie in Breda.

Als mensen afval goed scheiden, blijft er nog maar 5 procent restafval over. En dat is een flinke besparing voor een gemeente.
In opdracht van de gemeente Son en Breugel maakte de groep van vier studenten dit afstudeeronderzoek. De gemeente wil graag besparen op afvalverwerking. ‘Zo goed als al het afval is te recyclen. Als je dat doet blijft er maar 5 procent van het afval over’, vertelt student Martijn Breel.

Twintig kliko’s

Niet alles hoeft volgens de studenten gescheiden te worden. Zo kan plastic en blik volgens de studenten prima samen worden ingezameld. Martijn: ‘Je moet mensen positief prikkelen om hun afval te scheiden, dat doe je door het eenvoudig te maken. Je wilt niet twintig kliko’s in de tuin hebben.’

Afstudeeratelier

Het onderzoek van de studenten komt voort uit het ‘multidisciplinair afstudeeratelier’. Een experiment van het Expertisecentrum Duurzame Innovatie. Daarin zouden studenten van diverse opleidingen samen kunnen afstuderen op duurzame onderwerpen.
De gemeente Son en Breugel is tot nu toe enthousiast over de plannen van de studenten.