De kleding inzamelactie van Avans Hogeschool en Leger des Heils Reshare krijgt steeds meer bekendheid. En dat is belangrijk. Hoe meer belangstelling voor deze unieke samenwerking tussen Avans en Reshare, de commerciële tak van het Leger des Heils, hoe succesvoller. En het komt allemaal ten goede van mensen in nood.

Marjolein Schooleman, beleidsadviseur van Avans Hogeschool en initiatiefneemster achter de actie, geeft het goede voorbeeld en doneerde vijf tjokvolle vuilniszakken met kleding. Omroep Tilburg maakte een verslag. ”Sinterklaas is afgelopen weekend in Nederland gearriveerd. Daarom starten we deze week zelfs met een extra actie. De deelnemers maken kans op een leuk verrassingspakket.
Het draait allemaal om schoenen. Meer kan ik er nog niet over zeggen”, aldus Schooleman in het interview.

Goed doel

Bij alle gebouwen van Avans Hogeschool staan vanaf begin deze maand kledingcontainers van het Leger des Heils Reshare. Medewerkers en studenten kunnen daarin hun gebruikte kleding deponeren, verpakt in plastic vuilniszakken of speciale zakken. Voor elke kilo ingezameld textiel ontvangt Avans Hogeschool €0,25 om aan een goed doel te besteden. Dit goede doel wordt door Avans jaarlijks gekozen.

Avans Hogeschool vindt de aandacht voor circulaire economie heel belangrijk en probeert op het vlak van afvalstoffenverwerking voor de meest duurzame oplossingen te kiezen. De samenwerking met Leger des Heils Reshare is hiervan een aansprekend voorbeeld.

Wat gebeurt er met ingezamelde kleding

De kleding wordt met zorg door gesorteerd en is voor een deel terug te vinden in de tweedehandskledingwinkels van het Leger des Heils. De kleding is daar verkrijgbaar tegen scherpe, sociale prijzen. Een ander deel komt terecht bij textielbedrijven. De opbrengst hiervan gaat naar verschillende projecten van het Leger des Heils in binnen- en buitenland.
Ook worden van de ingezamelde kleding noodvoorraden aangelegd voor nationale en internationale rampen en calamiteiten. Tenslotte is de kleding gratis voor mensen in crisissituaties.