Telegraaf: Tijd dringt voor nieuwe studenten

Voor veel scholieren dreigt de aanmelding voor een vervolgopleiding aan het hbo of de universiteit uit te lopen op een drama. Zij moeten zich vanaf dit jaar voor 1 mei al aanmelden voor een opleiding, maar velen doen dit op het allerlaatste moment. Studentenorganisaties vrezen dat ze om die reden achter het net zullen vissen. Dit schrijft verslaggever Iris Cohen vandaag in de Telegraaf.

In voorgaande jaren kregen scholieren nog tot 1 september de tijd om zich voor een opleiding aan te melden. Vanaf dit jaar hebben hogescholen en universiteiten het wettelijke recht om studenten die zich na 1 mei aanmelden, te weigeren.

"De groep scholieren die zich nog niet voor een opleiding heeft aangemeld, is veel groter dan in voorgaande jaren," zegt Remco Barendregt, voorzitter van scholierenvereniging LAKS. "De tijd dringt. Scholieren vergeten dat je een DigiD nodig hebt voor je aanmelding bij een opleiding. Die aanvraag duurt vijf dagen. Wie zich in de week voor 1 mei nog wil gaan aanmelden, is eigenlijk al te laat."

Een deel van de scholieren is überhaupt niet op de hoogte van de vervroegde deadline, zo stelt Jorien Jansen van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). "Scholieren die dit jaar eindexamen doen, hebben een brief gekregen van het Ministerie van Onderwijs over de nieuwe regels. Maar hoe zit het met de leerlingen die vorig jaar eindexamen deden en nu een tussenjaar hebben? Of mbo'ers die naar het hbo willen? Veel van hen weten van niets. Wij maken ons grote zorgen."

Op de vestigingen van hogeschool Avans merken ze dat veel studenten zich nog niet hebben aangemeld. "Zorgelijk," vindt woordvoerder Nicky Jansen. "Want wie zich op tijd aanmeldt, krijgt een volledige studiekeuzecheck. Zo ben je er zeker van dat je uiteindelijk bij de studie terecht komt die bij je past. Als je je na 1 mei aanmeldt, moet je naar een toelatingscommissie. Dat is zonde, want die weg is veel omslachtiger."

De vervroegde aanmeldingstermijn voor opleidingen aan het hbo en wo is door minister Bussemaker (Onderwijs) ingevoerd om studie-uitval te voorkomen. Studenten worden vanaf dit jaar verplicht deel te nemen aan een zogenaamde studiekeuzecheck. Dat is een procedure waarbij de hogeschool of universiteit middels onder andere gesprekken nagaat of de gekozen studie wel bij een student past.