Brabant Robot Challenge: met robot Kuri kan oma langer thuis blijven wonen

Robots vervangen ons niet, ze werken samen met ons. Met deze slogan in gedachten bouwden veertig studenten van Avans, Fontys en Tilburg University aan zelflerende machines. Die mochten ze woensdag presenteren op het congres van Holland Robotics. Twee Avansstudenten zaten in het winnende projectteam.

Lees hier het artikel van Punt.

De beursvloer van de vakbeurs Vision staat vol met robots. In de zes studententeams is Avans ruim vertegenwoordigd. Avansstudenten Selen (Mechatronica) en Robert (Mens en Techniek) zaten samen met studenten van Fontys en Tilburg University in het winnende team. Centraal stond de vraag ‘Hoe kan mevrouw van Veldhoven thuis blijven wonen met waarborging van een veilig gevoel?’ In opdracht van Centrale24, een alarmeringsbedrijf, kwamen de studenten met robot Kuri. Mevrouw Van Veldhoven reikte de prijs uit aan de studenten.

Opvallend is project Blue Jay van vrouwelijke techstudenten, waarvan een groot deel bestaat uit Avansstudenten. In opdracht van de brandweer hebben de studenten wekenlang aan een brandweerdrone gewerkt. Met deze technologie moet de hulpdienst meer kunnen zien en meten. “Drones zijn slimmer dan rookmelders en detecteren veel sneller”, licht student Lisa Boormans het product toe.

Het vijfkoppige team van Blue Jay werkte voor de opdracht samen met Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. De brandweermannen snakten naar hulp bij preventie maar ook bij het bestrijden van brand.

Brandweerlied en drone

De Blue Jay drone wordt nu al in de zorg ingezet, maar als het aan de studenten ligt, binnenkort dus ook bij brand en de preventie daarvan. De oplossing is een mix van traditie en futurisme. Want de studenten erkennen dat brandweerlieden onvervangbaar zijn maar pleiten voor een samenwerking van de brandweer met technische snuisterijen. “Dankzij de Blue Jay Drone kan brand sneller opgemerkt worden door bewoners. Tegelijkertijd helpt onze drone brandweermannen bij het inschatten van de precieze locatie en weet de drone hoe groot de brand is”, vertelt Lisa.

De drone van Blue Jay kan in de toekomst autonoom info verzamelen voor de brandweer in een brandend huis met veel rook. Behalve Blue Jay, sprong robot Kuri in het oog. Ideaal voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen. Vijf studenten waarvan twee van Avans gingen op bezoek bij Wilma van Veldhoven. Net als veel ouderen is zij bang om te vallen en vervolgens niemand te kunnen bereiken.

Mechanisch mannetje

Kuri is een mechanisch mannetje ontworpen in de VS en te koop voor zo’n 700 euro. De robot, die ontwikkeld is door Mayfield Robotics, is een halve meter hoog en rijdt op dezelfde manier rond als een robotstofzuiger. Dat zorgt ervoor dat Kuri objecten kan herkennen, trappen kan vermijden en zelfstandig kan terugkeren naar zijn oplaadstation. Daarnaast is de robot uitgerust met wifi, bluetooth en een ingebouwde camera.

Als Kuri ontdekt dat een bewoner is gevallen, slaat de robot alarm. De studenten zetten Kuri op ingenieuze wijze in. Na een ongeval stuurt de robot direct een bericht naar de whatsapp-buurtgroep waar mevrouw Van Veldhoven lid van is. Als zij niet reageert, wordt haar familie ingelicht en een derde bericht wordt na vijf minuten naar de alarmpost in Eindhoven gestuurd.

Ineke van Kruining, voorzitter van de jury en onderzoeker digitale technologie en arbeidsmarkt bij Avans, vond het idee achter Kuri uitblinken in bruikbaarheid en eenvoud. De Kuri-groep won daarmee hoofdprijs van 1.000 euro.