Robotzeehond Paro succesfactor in sterk veranderende zorgsector

De zorg zit middenin een verregaande transitie. Deze verandering is ook noodzakelijk gezien de vergrijzing en het tekort aan zorgprofessionals. Robotisering biedt kansen. Dat geldt zeker voor zorgrobot Paro. Om die reden organiseert Avans Hogeschool met Focal Meditech, Zuyderland en Zuyd Hogeschool op 24 mei de 1e landelijke Paro-dag.

Sociale robotzeehond Paro

Wie kent deze sociale robot niet? Het zeehondje dat een kalmerend effect kan hebben en reacties kan uitlokken. Paro wordt al veel ingezet bij ouderen met dementie. En met succes. De zorgrobot vermindert onrust en helpt familie en zorgprofessionals om contact te maken met de persoon met dementie. Dementerenden die soms al jaren nauwelijks meer communiceren.

Groeiend aantal ouderen

In een rapport van het RIVM wordt gewezen op het groeiende aantal ouderen met dementie in 2050. Om aan de toenemende zorgvraag te voldoen is de ontwikkeling van zorgrobots onontbeerlijk. Inmiddels worden met Paro ook ervaringen opgedaan bij personen met autistisch spectrum stoornissen en ernstig meervoudige beperkingen.

Technologische ontwikkelingen

De zorgsector wordt dus sterk beinvloed door de snelheid van technologische ontwikkelingen, maar ook door factoren als besluitvorming van het kabinet en marktwerking. Hierdoor hebben veel zorgprofessionals te kampen met een voortdurende veranderende context waarin zij moeten werken. Welke lessen kan de zorgsector trekken uit het succesverhaal van Paro?

De dag die wordt georganiseerd door het lectoraat Active Ageing van het Avans Expertisecentrum Caring Society 3.0. bestaat uit een mix van werkvormen, zoals demonstraties en presentaties. Daarnaast is veel ruimte voor het delen van kennis en ervaringen door de deelnemers. Ook bespreken we hoe we elkaar na deze dag kunnen blijven inspireren. Meer informatie vind je in de uitnodiging (pdf).

10.30 uur

Ontvangst

11.00 uur

Opening Paro-dag:

• Welkomstwoord
    Door Louis Neven, lector Active Ageing van Avans Hogeschool
  • Robots, care or scare?
    Door Sandra Bedaf, expert robotica in de ouderenzorg van Zuyd Hogeschool
  • Afsluiting plenaire deel
    Door Ramon Daniels, lector Ondersteunende Technologie in de Zorg van Zuyd Hogeschool

12.00 uur

Lunch en mini-informatiemarkt

13:00 - 14.00 uur

Workshop ronde 1:

• Inzet en onderhoud van Paro (voor niet-gebruikers van Paro)
  • Mediamoment en interviews (voor gebruikers van Paro)

14.00 - 14.45 uur

Workshop ronde 2:

• Paro inzetten als interventie & delen van ervaringen
  • Paro succesvol implementeren in een organisatie

15:00 - 15:45 uur

Workshop ronde 3:

• Paro succesvol implementeren in een organisatie
  • Paro inzetten als interventie & delen van ervaringen

16.00 - 16.30 uur

Plenaire afsluiting:

• Introductie van Paro-platform
  • Uitreiken prijs voor 'meest inspirerende ervaringsverhaal'

16.30 uur

Borrel

Inschrijven

Inschrijfgeld voor deelname aan de Paro-dag bedraagt € 75. Dit is inclusief lunch en borrel. Neem je jouw eigen Paro mee, dan mag je gratis deelnemen. Inschrijven kan via dit formulier. Voor vragen kun je terecht bij Lisa de Leeuw

Waar en wanneer

De eerste Nederlandse Paro-dag is op donderdag 24 mei en vindt plaats op de Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch.