Nieuw lectoraat Biobased Art & Design

Biobased Art & Design wordt het derde lectoraat van het Expertisecentrum. Het onderzoek in Biobased Art & Design wil een bijdrage leveren aan de bevordering van de maatschappelijke relevantie van de biobased economy.

Het lectoraat wordt een platform voor praktijkgericht kunst- en ontwerponderzoek naar het integreren van biobased grondstoffen en processen. De biobased society is een toekomstbeeld waarin het gebruik van fossiele bronnen is uitgebannen, mede door de inzet van gewassen en plantaardige reststromen. Op weg naar deze toekomst moeten oude en nieuwe technologieën worden (her)ontdekt en gaan bedrijven en consumenten hun gedrag en keuzes veranderen. Uiteindelijk richten we zo de gehele maatschappij in naar de nieuwe vormen van energie en materialen.

Samenwerking

Het nieuwe lectoraat is een samenwerking van Avans Hogeschool en Hogeschool Rotterdam. De kenniskring van het toekomstig lectoraat zal bestaan uit onderzoekers van de kunstacademies AKV|St.Joost en Willem de Kooning, de opleidingen Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool. Het lectoraat gaat samenwerken met technische centra en instituten, zoals het Avans Centre of Expertise Biobased Economy, het nationale Lectorenplatform Biobased Economy en het Rotterdamse Institute of Engineering and Applied Sciences.

Nieuwe lector

De gesprekken met de beoogde lector zijn in een vergevorderd stadium. Naar verwachting zal zij haar werkzaamheden per 1 november aanstaande aanvangen.