Avans Academielezing: Burn-outs en depressies, een risico voor de samenleving

Fenomenen als “burn-out” en “depressie” lijken in onze (prestatie-)maatschappij aan de orde van de dag. Om met deze verschijnselen van psychische overbelasting om te gaan, vluchten mensen vaak in verslavingen zoals alcohol, drugs, seks, gamen of gokken. De Academie voor Veiligheid en Bestuur van Avans Hogeschool geeft veel aandacht aan deze risico’s, omdat dit in alle opzichten effect heeft op onze samenleving. Bijvoorbeeld in de openbare ruimte door agressie en geweld in het uitgaansleven, of in het bedrijfsleven in de vorm van seksuele intimidatie en pesten. Tijdens de Academielezing op woensdag 16 mei in Breda vertellen Avansdocent Peter Bakker, arbeids- en organisatiekundige Ron Willems en ervaringsdeskundige Stephan Roelofs over werkdruk, verslaving, risico's en mogelijke oplossingen voor dit probleem.

Werkdruk en verslaving

Peter Bakker, docent Integrale Veiligheidskunde in Breda, verzorgt de inleiding. Vervolgens vertellen Ron Willems (arbeids- en organisatiekundige) en Stephan Roelofs (professional op het gebied van doserings- en afhankelijkheidsproblematiek) over de effecten van psychische overbelasting op de maatschappij. Werkdruk en ongewenst gedrag lijken steeds vaker het functioneren van werknemers te ondermijnen. Ondanks het feit dat de bewustwording over deze problematiek toeneemt, worden de verkeerde keuzes gemaakt, de foute conclusies getrokken en bovenal wordt er gekozen voor oplossingsrichtingen die niet het gewenste resultaat opleveren. Ook wordt er tijdens de lezing ingegaan op de effecten van een verslaving. Hoe ontstaat een verslaving en wat zijn de gevolgen hiervan op het leven van de verslaafde en zijn sociale omgeving?

Aanwezigen zullen de complexe problematiek van psychosociale aspecten in leven en werk volgens simpele verklaringsmodellen ervaren en zien hoe ‘eenvoudige’ oplossingen kunnen werken. Peter Bakker zal vervolgens in een interactieve sessie de presentatie met de zaal afronden.

Over de sprekers

Peter Bakker is docent Integrale Veiligheidskunde bij Avans en medeoprichter van Stichting PreventieProfessionals Nederland.

Ron Willems is de oprichter van 365goesting, een netwerkorganisatie die zich in Nederland en België bezighoudt met ervaren psychosociale aspecten in het werk. 365goesting onderzoekt, traint en coacht. Ron Willems heeft een master in de arbeids-en organisatiekunde.

Stephan Roelofs is een allround professional op het gebied van doserings- en afhankelijkheidsproblematiek. Als ex-verslaafde kent hij de destructie van verslaving als geen ander. Zijn jarenlange ervaring in herstel, het doen van interventies en het samenwerken met werkgevers maken van hem een unieke sparringpartner als het gaat om problematiek op de werkvloer.

Over de Academielezing

Aanmelden kan via het aanmeldformulier. Inloop op 16 mei om 19.00 uur met koffie en thee. Start lezing om 19.30 uur, einde om 20.30 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met een honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.