Open College: levenseindezorg bij dementie

Ruim 270.000 mensen in Nederland leven met de diagnose ‘dementie’. Een veelvoud daarvan heeft een dierbare met dementie in zijn of haar leven. Bij het Avans Open College in Den Bosch op woensdag 25 april geeft lector Michael Echteld van het lectoraat Zorg rond het Levenseinde zijn visie op zorg voor mensen met dementie. Hedzer Schotsman, directeur van de Academie voor Gezondheidszorg en zoon van een moeder met dementie, vertelt zijn persoonlijke verhaal. Samen met het publiek praten Michael en Hedzer over het leven en de wensen van patiënten met dementie en hun naasten. Deze editie van het Open College vond eerder plaats in Breda.

Klik hier om je aan te melden voor het Open College.

Michael Echteld: "Mijn expertise is palliatieve zorg. Dat is zorg voor mensen met een verkorte levensverwachting en hun naasten. Die zorg is gericht op kwaliteit van leven. Palliatieve zorg start doorgaans als je de vraag 'zou je verbaasd zijn als deze persoon binnen een jaar dood zou zijn?' met 'nee' moet beantwoorden. In het geval van dementie is het antwoord echter meestal 'ja'. Mensen leven namelijk gemiddeld 8 jaar met dementie. Toch denk ik dat werken binnen het kader ‘palliatieve zorg’, zowel voor patiënt als naasten gunstig kan zijn. Het verhaal van mijn collega Hedzer en zijn moeder heeft dit idee voor mij extra versterkt.”

Tijdens het Avans Open College vertelt Michael over de voordelen van palliatieve zorg voor mensen met dementie. Ook een gekozen levenseinde komt daarbij ter sprake. Na de introductie van Michael Echteld schuift Hedzer Schotsman aan om aan de hand van een centrale stelling de avond samen met het publiek in debatsetting te vervolgen.

Stelling: ‘Als iemand bij vol bewustzijn een wilsverklaring heeft getekend met een wens rondom het levenseinde, moet de wens van diegene worden uitgevoerd als hij of zij dementie heeft. Ook als die wens euthanasie is.’

Over de sprekers

Als lector Zorg rond het Levenseinde doet Michael samen met docenten, studenten en mensen uit de praktijk onderzoek naar verschillende vragen rond levenseindezorg. Daarnaast is Michael projectleider palliatieve zorg bij stichting Prisma. Dit is een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking.

Hedzer Schotsman is sinds 2016 directeur van de Academie voor Gezondheidszorg bij Avans Hogeschool. Die academie biedt de bacheloropleidingen Fysiotherapie, HBO-Verpleegkunde en Mens en Techniek / Gezondheidszorg Technologie aan. De moeder van Hedzer kreeg bijna 10 jaar geleden op haar 64ste de diagnose ‘Alzheimer’.

Hedzer en Michael ontmoetten elkaar bij Avans en leren sindsdien van elkaars ervaringen. Hun lessen delen ze graag met anderen die met dementie te maken krijgen.

Avans Open College

Avans heeft veel kennis in huis en deelt die graag met de wereld om haar heen. Daarom organiseren we het Avans Open College. Om te laten zien wat er binnen de muren van Avans gebeurt. De Avans Open Colleges vinden meerdere malen per jaar plaats. Iedereen met honger naar kennis is welkom.

Informatie en aanmelden

Het Avans Open College is gratis bij te wonen, aanmelden is wel verplicht. Wees er tijdig bij, want het aantal plaatsen is beperkt.

Meld je hier aan voor het Open College: Levenseindezorg bij dementie.

Het Open College vindt woensdag 25 april plaats bij Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215, Den Bosch. Vanaf 19.00 uur gaan de deuren open. De lezing start om 19.30 uur en eindigt om 21.00 uur.