Emy Elfring is Avansstudent van het Jaar 2017

Derdejaars Pabostudent Emy Elfring mag zich Avansstudent van het Jaar 2017 noemen. Emy wist met haar bijzondere inzet als voorzitter van studievereniging Pirr, haar lidmaatschap van de academieraad en bovenal haar betrokkenheid bij medestudenten indruk te maken op onafhankelijke jury.

Lees hier het artikel van Punt.

“Ben ik er nu ingeluisd?!” is het eerste wat Emy zegt als ze de deur van het lokaal open doet. Binnen staat het hele docententeam met hoedjes op en slingers om. Onder luid applaus neemt de titelwinnaar de oorkonde in ontvangst.

Met een smoes over een handtekening die nog nodig was op een formulier, werd Emy op dinsdagmiddag naar Avans gelokt voor de uitreiking van de oorkonde Student van het Jaar 2017. De student loopt momenteel stage in Bergen op Zoom en had niet verwacht de titel te winnen. “Vanochtend zei ze nog: ik loop stage, dat is veel te onhandig met een eventuele uitreiking”, vertelt haar stagebegeleider Annemarie Wigard. Emy: “En ik thuis nog boos vertellen dat ik eerst helemaal langs de Pabo moest. Dit had ik echt niet verwacht.”

Terechte winnaar

Over een ding is het hele team het eens: Emy is de terechte winnaar. “Ze heeft het absoluut verdiend”, vertelt academiedirecteur Dominique Majoor. “Ze is open en constructief en heeft altijd een mooie inbreng tijdens de vergaderingen van de academieraad.”

Zelf is ze bescheiden, een eigenschap die haar kenmerkt ondanks alles dat ze naast haar studie doet. “Ik las de vier andere mooie verhalen op de site, en nu dit. Toen ik mijn verhaal las, was ik wel ontroerd door alle mooie opmerkingen over mij. Ik vind alle extra dingen naast mijn studie vooral gewoon leuk om te doen. Maar het is bijzonder dat het zó gewaardeerd wordt. Dit is echt heel erg leuk”, vertelt ze nog enigzins beduusd. “Natuurlijk krijgt deze oorkonde een mooi plekje.”

Lid van het College van Bestuur Jacomine Ravensbergen vormde samen met docent en Puntcolumnist Stefan van Teeffelen en winnaars van vorig jaar Anne van Engelen en Hannah Wiersinga de onafhankelijke jury. Waar bij de twee voorgaande verkiezingen het jurybesluit unaniem was, was het dit jaar een stuk lastiger. Alle genomineerden maakten indruk door de impact die ze binnen én buiten de Avansmuren maken, geheel zonder eigenbelang.

Juryrapport

In het juryrapport schrijft Ravensbergen:
“Dit jaar had de jury voor de verkiezing  van student van het jaar 2017 het moeilijk. Er was een brede keuze aan genomineerden die ook elk op hun eigen merites een prijs verdienden.

Toch sprong er één student echt bovenuit: Emy Elfring.

Haar inzet voor Avans gaat verder dan een goed project of imposante stage. Zij maakt impact bij haar studievereniging Pirr en als lid van de Academieraad van de PABO. Ook haar (duo) project met betrekking tot het onderwijsprobleem onder vluchtelingenkinderen had grote impact. Zij wist het onder brede aandacht te brengen, onder meer van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het ministerie heeft het niet alleen daadwerkelijk opgepakt en onderwijs voor vluchtelingenkinderen mogelijk gemaakt, het onderwerp stond ook specifiek benoemd in het regeerakkoord. Daarnaast is Emy ook van ‘practice what you preach’ door mee te doen tijdens de Nacht van de Vluchteling om geld in te zamelen.

Niet onbelangrijk, de studievoortgang van Emy is onberispelijk. Zij loopt als derdejaarsstudent nu stage en heeft al haar eerste- en tweedejaarsvakken inmiddels behaald.

Hulde aan deze welverdiende student van het jaar 2017: Emy Elfring.”

Negen genomineerden

Punt organiseerde dit jaar voor de derde keer op rij de Student van het Jaarverkiezing. Studenten, medewerkers, docenten en directies konden studenten aandragen voor deze titel. Negen studenten zaten in de race voor de titel.