Bredase Informaticastudent wint Avans Afstudeerprijs 2017

Niels IJpelaar, net-afgestudeerd bij Informatica in Breda, heeft met zijn onderzoek naar mixed reality de Avans Afstudeerprijs 2017 gewonnen. Niels neemt 1.500 euro mee naar huis.

Lees hier het artikel van Punt.

Niels  maakte voor zijn afstuderen een applicatie die de ideale looproute voor een magazijnwerker berekent en visueel weergeeft op een Hololens. Dat is een bril met een mixed reality scherm. “Je kunt het vergelijken met Pokémon Go waarbij je op je scherm de omgeving en een virtueel figuur ziet. De HoloLens werkt ook zo, met mijn applicatie kun je, door de bril, de beste looproute per bestelling in de ‘echte’ wereld zien.”

Pickproces

“Echt grote magazijnen zoals die van Bol.com en Coolblue hebben vrijwel alles volledig geautomatiseerd. Maar in het midden-en kleinbedrijf is dat niet het geval, daar wordt nog gewerkt met mensen die de binnenkomende bestellingen verzamelen. Als de sortering van de picklist niet goed is of er een uitzendkracht wordt ingehuurd, verloopt het pickproces al snel langer dan nodig is”, legt Niels uit.

De jury heeft Niels tot winnaar gekozen omdat in zijn afstudeerwerkstuk op een begrijpelijke en heldere wijze onderzoek naar een praktische toepassing is beschreven. “Het gehele onderzoek is tot op detailniveau verantwoord, methodologisch robuust uitgevoerd en de innovatie is ook nog empirisch getoetst in een tot een werkruimte nagebootst klaslokaal. Naast een goede risicoanalyse is tevens een – ongevraagd– duurzaamheidsadvies opgenomen. Het onderzoek getuigt van zowel brede kennis van het ontwerpproces en de beroepscontext waarvoor de innovatie is bedoeld, als een grote mate van creativiteit”, oordeelt de jury. Deze bestaat uit bestuurslid Jacomine Ravensbergen, Willem-Jan van den Heuvel van Tilburg University en Hanneke van Riel van het Leer- en Innovatiecentrum van Avans

Master

Niels is na de zomer begonnen aan een premaster bij de Tilburg University en wil zijn master Cognitive Science and Artificial Intelligence halen. “Ik heb lang getwijfeld over doorstuderen, omdat ik een beetje opzag tegen de premaster. Mijn afstudeerbegeleider heeft mij uiteindelijk overgehaald om het toch te doen.”

Ieder jaar kent Avans een prijs toe aan het beste afstudeeronderzoek van dat jaar. Elke academie kan een scriptie of afstudeerwerk insturen voor de Avans Afstudeerprijs. Naast Niels waren nog vier andere afstudeeronderzoeken genomineerd: Chris Aerts en Sven Hendriks (Academie voor Bouw & Infra), Aniek Akkermans, Lieke de Groot en Nadine Muffels (Academie voor Marketing en Business Management), Lars Verwaters (Academie voor Deeltijd) en Jeannot Coomans (Juridische Hogeschool).