Datingapp voor gamers? Gat in de markt

Zelf zagen ze er wel wat in; een datingapp voor gamers. Maar de reacties die studenten Communicatie en Multimediadesign (CMD) Erik Paulus en Sam van Vugt krijgen op hun afstudeerwerk, hadden ze niet voorspeld. “Dat andere mensen het ook zo vet zouden vinden, had ik niet verwacht.”

Lees het hele artikel van Punt

In tegenstelling tot andere datingapps die al op de markt zijn, richt MIAI (Japans voor koppelaarster) zich op de gaming-doelgroep door spelelementen en een persoonlijkheidstest toe te voegen. Profielfoto’s zijn vervangen door een persoonlijke avatar. Sam: “De avatar is gemaakt van een foto van jezelf. Zo ben je wel herkenbaar, het wordt geen vleeskeuring.”

Ben je een Shaman, Ranger of Summoner?

Wie zich aanmeldt voor de app, krijgt eerst 32 vragen waar je persoonlijkheid uitrolt. “Hoe gedraag je je in een groep? Wat zie je graag in je huis?” Het zijn vrij vertaald enkele van de vragen waarop de app je karakter baseert. Ben je een Shaman, Ranger, Summoner of een van de andere types? De test en je interesses zorgen ervoor dat je gematched wordt met mensen met vergelijkbare persoonlijkheid en interesses. Voor wie toch op zoek wil gaan naar tegengestelde persoonlijkheden is er de freeroam, waar je vrij kunt swipen tussen alle zoekende singles.

“De app is er voor alle soorten gamers”, vertelt Sam. “De zelfverzekerde mannen en vrouwen die sociaal vaardig zijn, maar ook voor de contactgestoorde gamers moet de app goed functioneren.”

“In andere datingapps zoeken mensen vaak naar een hook-up”, aldus Sam ”Als je in een applicatie zit met mensen die hetzelfde zijn als jij, voelt dat al veel beter.” Het uiterlijk van de app is volledig gebouwd om de gamer aan te spreken en ook bij het taalgebruik is rekening gehouden met de doelgroep. “Bij Tinder keur je mensen af, bij ons kun je refreshen.”

Tokens verdienen en quests vervullen

De app van Sam en Erik voegt ook spelelementen toe aan het daten. Tokens en quests vervul je door gesprekken te beginnen, op zoek te gaan naar matches of door berichten te versturen. “Die punten kun je bijvoorbeeld inzetten voor een conversation starter als een gesprek even stroef loopt.”

Zoektocht naar programmeur

Hoewel de app nog niet uit is, krijgen de studenten al veel positieve reacties tijdens de Eindexpo van CMD. “Ik ben er echt fucking trots op. Wij zelf vonden dit een leuk idee, maar dat andere mensen het ook zo vet zouden vinden, had ik niet verwacht.” Het uiterlijk en de features van de app zijn helemaal uitgewerkt, Sam en Erik zoeken nog een zeer goede programmeur die de app daadwerkelijk kan helpen bouwen. Interesse? Contact opnemen kan via [email protected] of [email protected].