HockeyBaas van Bossche student helpt tophockeyers

Topsport en studie: het is niet altijd een makkelijke combinatie. Met de organisatie HockeyBaas faciliteert Bertram Veen, eerstejaarsstudent Advanced Business Creation in Den Bosch, hockeytalenten op weg naar de top terwijl er ook aan een carrière ná de topjaren wordt gewerkt. “Topsport is leuk, maar dat kun je maar tien jaar doen.”

Lees hier het hele artikel van Punt.

“Wij willen het bekende zwarte gat na een hockeycarrière voorkomen”, vertelt Bertram. “Je kunt niet tot je 80ste op het hockeyveld rondlopen.” HockeyBaas begeleidt zes HockeyBazen op weg naar de top met als ultieme streven de Olympische zomerspelen in Tokyo 2020.

Road to excellence

Met het traject, ook wel road to excellence genoemd, verzorgt HockeyBaas trainingen en workshops aan de meiden die uitkomen voor Jong Oranje en spelen bij topclubs als Den Bosch, Kampong en Laren. “Ze leren over personal branding, hoe ze met geld om moeten gaan en hoe ze alles kunnen combineren met hun studie.”

Oud-tophockeyers als mentor

Oud-Oranjeaanvoerster Karin den Ouden raakte betrokken bij het project en via haar netwerk werd ook Kim Lammers aangetrokken. De voormalige tophockeyers vervullen een rol als mentor. Want als oud-tophockeyers weten zij goed waar de meiden mee te maken krijgen. “Lammers en Den Ouden beamen dat als er een HockeyBaas in hun tijd was geweest, ze daar gebruik van hadden gemaakt.”

Antwoord op Papendal

Bertram benadrukt het belang van goede begeleiding naast topsport. Hij herkent het uit zijn eigen kringen. HockeyBaas ontstond aan de keukentafel in 2015 tijdens een diner met zijn familie en die van mede-oprichter Laurens Matla. Beide zusjes spelen op hoog niveau hockey en gaven aan dat extra hulp en begeleiding niet zou misstaan. “Natuurlijk bestaat ook Papendal, maar we hoorden dat daar onduidelijkheid over bestaat.” Bovendien moet je bij Papendal intern maar dat is niet voor iedereen optimaal in combinatie met hun studie.

De road to excellence bevindt zich nog in een pilotfase. “We gaan HockeyBaas verder professionaliseren zodat we het programma volgend jaar aan nog meer meiden kunnen aanbieden.”