Succesvolle editie ‘Get Inspired for Tomorrow’

Leidinggevenden zijn geen kritische succesfactor voor bedrijven, eigenwijze studenten wel. Deze inzichten kwamen aan de orde tijdens editie 2017 van het retailevent ‘Get Inspired for Tomorrow’.

De opleiding Small Business & Retail Management te Den Bosch - samen met Vedis Retail Platform en onderzoeksplatform Shopping Tomorrow initiatiefnemer van het event - bracht voor het derde jaar op rij honderden ondernemers, CEO’s, docenten en studenten uit de retailbranche samen. De kennisbundeling tussen onderzoek, onderwijs en praktijk stond dit keer geheel in het teken van digitalisering.

Wat zijn de kritische succesfactoren voor retailers? Waarom overleeft de ene retailer wel en de andere niet? Jorij Abraham van Shopping Tomorrow presenteerde de resultaten van recent onderzoek. Dat een hoog servicelevel geen sellingpoint meer is, maar door de macht van social media eerder een noodzakelijke voorwaarde, was heel herkenbaar voor het publiek in de zaal. De uitkomst dat de consument stenen winkels nog steeds beter waardeert dan webwinkels was verrassend, evenals het omzetsucces van high pricing. Onverwacht was het ontbreken van een causaal verband tussen de leidinggevende en de omzet van een bedrijf.

College tour-interview

Voldoende reden voor hoofdgast Leo van Welij om hier tijdens zijn college tour-interview met dagvoorzitter Roos Moggré - bekend van Goedemorgen Nederland - nog even op terug te komen. Als vicepresident van GrandVision verwacht hij in ieder geval indirect een positieve invloed op de omzet van het bedrijf te hebben. Bijvoorbeeld door nooit te accepteren dat zijn medewerkers het ‘goed’ willen doen. In retail moet je het net als een topsporter altijd beter willen doen dan de vorige keer. Van Welij deed daarvoor een directe oproep aan alle aanwezigen om niets voor vanzelfsprekend aan te nemen. “Durf het oneens te zijn, ook met je meerdere. Soms moet je een beetje eigenwijs zijn. Dwarsdenkers maken het verschil.” Hij hield een pleidooi voor een student in elk managementteam.

Durf te dromen, durf te falen

“Durf te dromen” was het dringende advies van Jempi Moens van Fresh Forward. Hij gaf aan dat de tijd van door control-denken geleide bedrijven voorbij is. “I have a dream….” zei Martin Luther King om mensen in beweging te krijgen. Niet “Ik heb een plan en een taakverdeling….“ Deel je droom en werk er samen aan.”

Ook diverse andere gerenommeerde sprekers deelden hun kennis en ervaring op het gebied van digitalisering en ondernemer succes. De tip van Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is beslist niet retailgebonden: “Bedenk wat je zou doen als je niet bang was en doe dat. Durf fouten te maken.”

Kennis en ervaring delen

De retailwereld zit in een enorme transitie. Voor het eerst gaan consumenten harder dan bedrijven. Een event als dit is dan ook ideaal om snel weer op de hoogte te zijn van actuele kennis rond een bepaald thema. Liliane van Suijlen, SBRM-docent en betrokkene vanaf het eerste uur, vertelt waarom haar opleiding hier tijd en geld in investeert: “Door de manier waarop ons onderwijs is ingericht, zijn wij altijd op de hoogte en betrokken bij de laatste ontwikkelingen in de branche. We werken nauw samen met het bedrijfsleven en zijn verbonden met diverse onderzoeksinitiatieven. Al gedurende hun studie leveren onze studenten hun meerwaarde voor de retailbranche door bijvoorbeeld onderzoek te doen naar de toekomst van winkelgebieden. Met ‘Get Inspired for Tomorrow’ willen wij iets terug doen voor alle betrokkenen en de gebundelde kennis en ervaring breed delen.”