Half april weer ‘de week van de VrijwilligersAcademie073’

Ruim 3500 vrijwilligers en studenten van 135 organisaties namen de afgelopen 4 jaar deel aan de VrijwilligersAcademie073. 285 workshops, lezingen en trainingen boden samen bijna 10.000 workshopplaatsen. Dit jaar viert de VrijwilligersAcadamie073 haar lustrum met de 5de editie. Tussen 10 en 14 april kunnen vrijwilligers uit Den Bosch en Vught weer volop workshops volgen.

De VrijwilligersAcademie073 is een coproductie van Divers, Galant, Avans Hogeschool, Vivent, Van Neynsel en Cello. Samen bieden ze in april allerlei workshops aan zoals ‘De kracht van muziek’, ‘Omgaan met hangjongeren’, ‘Coach Jezelf’, ‘Een beperking biedt mogelijkheden’ en ‘Digitale Veiligheid’. Vrijwilligers en studenten kunnen nieuwe kennis en contacten opdoen om zo sterker te staan in hun eigen leven en hun leven als vrijwilliger.

De scholingsweek in april is bedoeld voor alle actieve burgers en vrijwilligers werkzaam uit de gemeentes Vught en Den Bosch. Ook toekomstige beroepskrachten van Avans Hogeschool kunnen deelnemen aan de activiteiten. ‘Ik vind het fantastisch om met studenten te werken,’ aldus een vrijwilliger. ‘De Frisse blik, de snelheid. Het maakt mij zelf weer jong.’ Gedurende vier dagen worden er 50-70 workshops gegeven op Avans Hogeschool en verschillende locaties.

Het hele jaar door verdieping

Het succes van de jaarlijkse vrijwilligersweek toont aan dat veel vrijwilligers behoefte hebben aan nieuwe kennis en inspiratie. Daarom organiseert de VrijwilligersAcademie073 vanaf 2016 naast de week in april het hele jaar door workshops en trainingen.

Het hele programma is te vinden op vrijwilligersacademie073.nl. Vrijwilligers en studenten kunnen zich op die website al inschrijven voor de workshops.