Docentonderzoekers Communication & Multimedia Design schudden zintuigen op

Met je vingertoppen en handen je eigen emotie voor je in de lucht voelen. De zintuigen hebben van een superheld. Geprojecteerde beelden warm en koud op je lijf voelen. Of heel anders: écht nieuwe journalistiek door designers, programmeurs en verhalenvertellers samen aan de slag te zetten. De docenten van Avans-opleiding Communication & Multimedia Design en onderzoekers van het Expertisecentrum Kunst en Vormgeving laten bij de STRP biënnale van 24 maart tot 2 april zien dat je als docent voorop moet lopen.

Nienke Huitenga is één van de Avansdocenten die op de SRTP-biënnale experimenteert met nieuwe vormen van communicatie. Onlangs won ze nog voor The Modular Body een Gouden Kalf voor Beste interactieve werk. Nienke: ‘Als we willen dat onze studenten leren vernieuwen met multimedia, dan moeten we zelf het goede voorbeeld geven.’

Bezoekers van de STRP biënnale kunnen de inventiviteit van de docenten letterlijk aan den lijve ondervinden. Bijvoorbeeld bij Thermocorpus. Daarbij draag je een pak waarop beelden geprojecteerd worden met behulp van warme en koude pixels. Deze pixels veranderen in een fractie van een seconde van temperatuur, van koud naar warm en terug. Met meer dan 900 pixels, variërend in grootte van 1 x 1 cm tot 5 x 5 centimeter, wordt het hele lichaam bedekt en gebruikt als scherm. Aan dit project werkten ook studenten van Avans mee.

The Entangled Body biedt bezoekers de mogelijkheid hun zelfbewustzijn te onderzoeken. Een EEG-scan leest de emoties in je brein en zet ze om in data. Die data maken de docenten vervolgens met behulp van de meest geavanceerde mid-air haptic touch-technologie voelbaar. Met je vingertoppen en je handen voel je je emoties bewegen in de lucht voor je en kun je een dialoog aangaan met je brein.

The Entangled Body is onderdeel van een internationaal onderzoek- en ontwerpproject van de Nederlandse ontwerpcollectief Polymorf. Doel is installaties te creëren waarbij hersenen, ruggenmerg en zenuwen gestimuleerd worden om betekenisvolle ervaringen te ontwerpen. Eerder wekten ze al nationaal en internationaal opzien met het geurproject Famous Deaths. Famous Deaths is een installatie waar je per persoon in stapt. Liggend in een mortuariumkist ruik en hoor je de laatste momenten van het leven van een beroemdheid. Ook deze installatie is te bezoeken bij de STRP biënnale. Bovendien presenteren Mark Meeuwenoord en Wander Eikelboom tijdens het Meet the Maker programma bij de Conference for the Curious hun ervaring met storytelling en kunst door middel van geur en andere zintuigen.

De wetenschap en kunst van onze zintuigen

Wie meer verdieping wil, kan bij de biënnale een Masterclass volgen van Alwin de Rooij (Tilburg University) en Michel van Dartel, lector bij het Expertisecentrum Kunst en Vormgeving van Avans Hogeschool. Tot voor kort werden speculaties over het uitbreiden van de menselijke zintuigen verbannen naar het rijk van de sciencefiction, maar nieuwe inzichten uit de perceptiepsychologie laten zien dat het nu mogelijk is om deze ‘zintuigelijke verrijking’ een realiteit te maken. Wetenschappers, kunstenaars en designers experimenteren met interfaces die het mogelijk maken te ‘kijken’ met je huid of het magnetische veld van de aarde te voelen met je hele lichaam. Deze masterclass brengt de werelden van kunst en wetenschap samen.

Hackastory

Nienke Huitenga kiest zelf voor een ander thema. Ze is uitgenodigd als expert bij het programma Meet the Maker bij de Conference for the Curious in samenwerking met VPRO Medialab. Ze vertelt hoe Hackastory professionals uit verschillende sectoren samen aan het werk zet om nieuwe verhaalvormen en technologie te creëren, onder andere gedurende hackathons en hun eigen ontwerpmethode. Door een betere samenwerking en begrip tussen bijvoorbeeld journalisten, programmeurs en ontwerpers kan er innovatie op het vlak van digitale en interactieve storytelling ontstaan.

Expertisecentrum Kunst en Vormgeving

De docenten zijn naast het lesgeven bezig met onderzoek bij het Expertisecentrum Kunst en Vormgeving. De projecten bij STRP komen deels voort uit dit onderzoek. Het Expertisecentrum Kunst en Vormgeving maakt interdisciplinair praktijkgericht onderzoek mogelijk naar actuele ontwikkelingen op het gebied van kunst en ontwerp. In opdracht van en in samenwerking met het onderwijs van AKV|St.Joost en de opleidingen Communication & Multimedia Design. Het onderzoek moet leiden tot een nog betere relatie tussen het onderwijs en de beroepspraktijk. En een betere voorbereiding van de studenten op hun toekomstige rol als hoog gekwalificeerde reflectieve professionals.