Van campusbike tot postoel, studenten Mens en Techniek verbeteren het dagelijks leven

Een elektrische fiets voor studenten, een zelfafsluitende postoel en hét hulpmiddel voor ouderen met een beperking die er met de caravan op uit willen. Afgelopen donderdag presenteerden studenten Mens en Techniek in Tilburg de resultaten van maandenlang onderzoek, ontwerp en uitvoering.

Lees hier het artikel van Punt.

Vierdejaarsstudent Rowanne Boeren ontwikkelde in opdracht van gehandicaptenzorg Prisma met haar groepsgenoten een afsluitbare postoel. “Er zijn cliënten van Prisma die hun uitwerpselen uit de postoel halen en overal op smeren.” Een gemotoriseerd zeil en drukpunten op de postoel voorkomen dit. “Het zeil gaat alleen open als je er op zit en sluit als je van de po afgaat.”

Opdrachtgever Prisma ziet wel wat in het prototype van de studenten. “We moeten nog wel iets doen aan het geluid dat de stoel nu produceert en de kosten. Deze postoel kost 450 euro meer dan een gewone.”

Campusbike

Er worden steeds meer elektrische fietsen verkocht, maar als jongere is het echt not done om gespot te worden op zo’n vervoersmiddel. Dat is jammer want het zou een goed alternatief zijn voor het openbaar vervoer. In opdracht van Aerospace Campus en in samenwerking met ID Bike ontwikkelde vierdejaarsstudent Anika Nieuwenhuizen met een aantal medestudenten de Campusbike. Dat is een fietscomputer die studenten moet verleiden op de elektrische fiets te stappen.

We hebben de doelgroep gevraagd wat er op zo’n fiets moet zitten, daar is Campusbike uit ontstaan”, zegt Anika. Zo bevat de fietscomputer onder meer een trainingsmodule. “Daarmee kun je al een workout plannen voor dat je gaat sporten. Deze maakt gebruik van de weerstand die de fiets levert.”

Voortent plaatsen

Eerstejaarsstudenten hebben zich gebogen over de diverse ongemakken die kamperen met zich mee kan brengen voor mensen op leeftijd. Zo heeft een groep een steun ontworpen die het mogelijk maakt om ook als je wat slechter ter been uit een caravan uit te stappen. Merel de Graaf en Paul Verhoeven hebben met hun projectgroep onderzocht of het opzetten van de voortent aan de caravan niet makkelijker kan.

“Je moet best veel kracht hebben om een voortent op te zetten. Veel ouderen hebben die kracht niet meer”, legt Merel uit. “Daarom hebben wij een systeem bedacht waarbij je de voortent bevestigt aan de caravan en deze met een touw strak zet.” Paul benadrukt dat het om een prototype gaat. “We hebben hem al uitgeprobeerd maar het loopt nog niet heel soepeltjes.”

Diabetespatiënten kunnen hun suikerwaarde meten met een vingerprik, maar tegenwoordig ook met behulp van een chippleister. Steeds meer patiënten kiezen hiervoor, ondanks enkele bezwaren. Een groep vierdejaarsstudenten heeft onderzoek gedaan onder gebruikers van de pleister en op basis daarvan nieuwe ontwerpen gemaakt. Zo laat de pleister vaak eerder los dan na de twee weken die er voor staan, hij zit soms ongemakkelijk en moet het mechanisme waarmee de pleister wordt aangebracht elke keer worden vervangen.

“Ten eerste hebben we een herbruikbaar schietmechanisme ontworpen. Hierdoor hoeven diabetespatiënten niet om de twee weken een hele set aan te schaffen, alleen de nieuwe chip volstaat”, legt Yvette van den Bosch uit. “Verder hebben we braceletten ontworpen die om de chip kunnen. Daardoor blijft hij beter zitten ook in je slaap of bij het sporten.”