Nominatie biobased brug Centre of Expertise

Het project met de biobased brug, waaraan het Centre of Expertise Biobased Economy (CoEBBE) deelneemt, maakt kans op de Enlightenmentz Award. De prijs is in het leven geroepen om de aandacht te richten op producten en processen die de groene industriële revolutie ondersteunen.

Het zogeheten Zambezi project en RINEW zijn de andere finalisten van de Enlightenmentz of the year verkiezing. Stemmen kan tot vrijdag 20 januari. De biobased brug is het resultaat van een partnerschap tussen een groot aantal kennisinstellingen en bedrijven, waaronder dus het CoEBBE, een samenwerking tussen Avans en HZ University of Applied Sciences. Studenten van Avans Hogeschool hebben werkten mee aan de bouw van de brug.

Biobased brug

De 14 meter lange voetgangersbrug ligt op het terrein van de TUe Eindhoven over rivier de Dommel en blijft voor een periode van een jaar liggen. Met deze brug willen de initiatiefnemers de potentie aantonen van biocomposiet als een duurzaam alternatief voor bestaande milieubelastende constructiematerialen om zo de afhankelijkheid van eindige fossiele grondstoffen te verminderen.

De winnaar

De winnaar wordt tijdens het Duurzaam Geproduceerd Congres op 20 januari bekend gemaakt samen met de winnaars in de categorie Social en Process. De winnaars worden bepaald door een jury (verdeelt 60 punten), de bezoekers van het Duurzaam Geproduceerd congres (20 punten) en internetstemmen (20 punten).