Werkplekken voor ondernemers en professionals bij Avans Hogeschool Breda

Wie in Breda een werkplek of vergaderruimte nodig heeft, kan vanaf september terecht bij Avans Hogeschool. Avans wil als kennisinstelling nauw samenwerken met het bedrijfsleven. Daarom biedt de hogeschool vanaf deze maand ruimte aan een Seats2meet-locatie (S2M) op de ‘fifth floor’. Hier kunnen professionals gebruik maken van flexplekken of afspreken met collega’s of klanten. Wie hier werkt kan kennis van aanwezige studenten en docenten benutten en kan natuurlijk eigen kennis delen.

De Academie voor Marketing en Business Management en het Avans Ondernemerscentrum namen samen het initiatief voor een S2M-locatie bij Avans Hogeschool. Projectleider Rob de With werkte het idee samen met collega Susan van Elteren uit: “Als hogeschool werken we al op veel vlakken samen met het bedrijfsleven: we doen samen praktijkgericht onderzoek, bedrijven bieden stageplaatsen aan en we ontwikkelen samen nieuwe kennis en producten. Met deze nieuwe werkruimte bieden we een extra en hele laagdrempelige manier om met de hogeschool kennis te maken. Met name voor mkb’ers kan het heel verfrissend zijn om een keer in een andere omgeving te werken.”

Avans is de eerste hogeschool met een S2M-locatie. De werkruimte ‘fifth floor’ is te vinden op de vijfde verdieping van de Avans-locatie aan de Lovensdijkstraat 61 in Breda.

Gebruik maken van aanwezige expertise

Het faciliteren van de verbinding tussen studenten, docenten en werkveld bij Avans kan dankzij het S2M Platform. S2M faciliteert een internationale keten van ontmoetingsplekken: locaties waar men kennis uitwisselt en die middels software zijn aangesloten op het S2M Ecosysteem. De software maakt kennis en talent van de gebruikers inzichtelijk en introduceert ze bij (onbekende) anderen die relevant voor ze zijn volgens de S2M-software. Op deze manier wordt interactie, kruisbestuiving en innovatie versneld en dragen S2M-locaties bij aan nieuwe waardecreatie en het bepalen van een nieuw speelveld.

Lenneke van Rossum van S2M International: “We zijn er trots op Avans te mogen verwelkomen als eerste hogeschool in het S2M Ecosysteem. Studenten zijn de professionals van de toekomst. Daarom is het zo interessant om de verbinding te leggen tussen studenten en bedrijfsleven. Als bedrijf krijg je ineens toegang tot hoog opgeleiden die jou kunnen helpen je bedrijfsmodel relevant te houden of te innoveren. Als student kom je in aanraking met toekomstige werk- of opdrachtgevers. Iedereen wint daardoor!”

Ondernemende studenten en kundige docenten

Tijdens het studiejaar zijn er volop studenten aanwezig op de open werkplek. Zij volgen daar een onderwijsprogramma voor studenten die een eigen onderneming gaan starten of al gestart zijn. De studenten volgen studies zoals Commerciële Economie, Small Business en Retail Management, Technische Bedrijfskunde, Chemische technologie, International Business and Management Studies en Advanced Business Creation. De studenten en docenten loggen in op de S2M software en zijn dus te benaderen voor vragen. Zo kunnen ondernemers direct gebruik maken van de kennis van Avans.