Genomineerden kunstprijzen AKV|St.Joost

De genomineerden voor de kunstprijzen van AKV|St.Joost zijn maandag bekend gemaakt. In Breda wordt de St. Joostpenning uitgereikt aan de beste Bredase afstudeerder. In Den Bosch maken de meest succesvolle Bossche studenten kans op de Jheronimus Award en de JBZ-Award.

Jheronimus Award

Op donderdag 30 juni in Den Bosch ontvangt de meest veelbelovende Bossche student van dit eindexamen de Jheronimus Award uit handen van wethouder Huib van Olden. De Jheronimus Award heette tot vorig jaar de Lucasprijs en is een bedrag van 2.500 euro dat jaarlijks door de gemeente 's-Hertogenbosch beschikbaar wordt gesteld. Genomineerden voor de Jheronimus Award zijn Kevin Scholtze (Illustratie), Raquel Vermunt (Beeldende Kunst) en Rozemarijn Oudejans (Grafisch Ontwerp).

JBZ-Award

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis reikt op 30 juni voor de vijfde keer de JBZ-Award uit, een aanmoedigingsprijs voor aankomend beeldend talent. Een selectie net-afgestudeerde kunstenaars krijgt de gelegenheid hun werk tentoon te stellen op de boulevard van het ziekenhuis. Eén van hen ontvangt daarnaast 2.500 euro om te besteden aan de uitvoering van nieuw werk. Genomineerden voor de JBZ-Award zijn Leandra du Pau, Annelies van Voorst en Sander Verleg van de opleiding Illustratie. Van de opleiding Beeldende Kunst zijn Reinier Vrancken, Hedri Kool en Greetje de Jezus genomineerd. Tot slot zijn Michaella van Oosterbosch en Alison van Kerkhoff van Grafisch Ontwerp genomineerd. Deze laatste twee zijn ook als duo genomineerd.

Jury JBZ-Award

De jury van de JBZ Award 2016 bestaat uit Jean-Marc Reinold, voorzitter kunstcommissie namens de Raad van Bestuur JBZ, Oscar Schrover, artistiek leider en curator Kunsthal, Den Bosch en Thom Brand, winnaar JBZ Award 2015.

St. Joostpenning

Op vrijdag 1 juli reikt wethouder Marianne de Bie in Breda de St. Joostpenning uit aan de beste Bredase AKV|St.Joost-afstudeerder. De St. Joostpenning is een prijs die wordt uitgereikt door de gemeente Breda. Naast de geldprijs van 2.500 euro ontvangt de winnaar de bronzen St. Joostpenning. Genomineerden voor de St. Joostpenning van dit jaar zijn Lise Custers (Animatie), Helin Tazelaar (Illustratie), Ruben Mols (Beeldende Kunst), Dwight Fagbamila (Film), Vivian Ammerlaan (Fotografie), Simone Bauhuis (Grafisch Ontwerp) en Ilja Kramer (Ruimtelijk Ontwerp).

Jury

De jury voor de Jheronimus Award en de St. Joostpenning bestaat uit Femke den Boer, directeur van de kunstacademie AKV|St.Joost, en twee gerenommeerde deskundigen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving Ivonne van de Velden, curator Beeldende Kunst WII Fabriek ‘s-Hertogenbosch en Sjef Kuijsters, directeur bureau TWAALF en voorzitter van City of Imagineers.

LAUNCH 2016

Het werk van de genomineerden en de overige eindexamenkandidaten is te bezichtigen tijdens LAUNCH 2016 van 2 tot en met 6 juli 2016. De exposities zijn gratis toegankelijk. Tijden: zaterdag 2 tot en met woensdag 6 juli van 11.00 - 18.00 uur. Op maandag 4 juli is er een avondopenstelling tot 20.00 uur in Den Bosch. Op dinsdag 5 juli is de expositie in Breda tot 20.00 uur te bezoeken.

AKV|St.Joost

In haar 200-jarig bestaan is AKV|St.Joost uitgegroeid tot een begrip in het kunstonderwijs. De academie geeft onderwijs aan zo’n 1200 aankomende kunstenaars en vormgevers in Breda en Den Bosch. De kunstacademie maakt deel uit van Avans Hogeschool.