Kunstacademies Zuid-Nederland presenteren toptalent bij Dutch Design Week 2015

Kunstacademies AKV|St.Joost Breda en Den Bosch, Design Academy Eindhoven, Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg en MAFAD/Zuyd Maastricht tonen gezamenlijk werk van toptalent uit het eindexamenjaar tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De 4 zuidelijke kunstacademies selecteerden hiervoor elk 2 veelbelovende, onlangs afgestudeerde ontwerpers of ontwerpduo’s. De werken zijn te zien van 17 tot en met 25 oktober in het Klokgebouw.

Geert Snijders & Martin Honings / Gijs Moonen - AKV|St.Joost

Geert Snijders en Martin Honings presenteren DieFabriek, een installatie waarmee de consument naar eigen voorkeur een industrieel lichtobject creëert. DieFabriek betrekt toeschouwers bij het ambachtelijke productieproces en leert ze meer over het materiaal en de verwerking daarvan.

Gijs Moonen toont een interactief lichtobject dat in het teken staat van zintuigactivering bij meervoudig gehandicapte kinderen. Hij ontwikkelde dit project in samenwerking met Koninklijke Visio Onderwijs in Breda.

Renee Scheepers / Jasmina Grase & Nils Chudy - Design Academy

Renee Scheepers ontwikkelde met Instituut Verbeeten De Wijzer: een visueel hulpmiddel voor patiënten die bestraald moeten worden. Deze wijzer helpt patiënten inzicht te krijgen in hun ziekte en de stappen die ze tijdens hun behandeling doorlopen.

Tijdens DDW 2015 laten Jasmina Grase en Nils Chudy voor het eerst een werkende MIITO zien. Dit innovatieve apparaat kookt water met behulp van een nieuwe techniek. MIITO vormt daarmee een alternatief voor de energie- en waterverspillende waterkoker.

Tom van Tuijn & Jolijn van den Berg / Sander de Bruijn & Jeroen Michielsen - Fontys Hogeschool voor de Kunsten

Met het project Serendipity City geven Tom van Tuijn en Jolijn van den Berg betekenis aan de participatiesamenleving. Mo, Frans en Geert leven in de Eindhovense Kanaalzone en worden in staat gesteld hun droom en levensvisie te verwezenlijken en nemen deel aan de ontwikkeling van het gehele gebied. Op de achtergrond, onzichtbaar voor de participanten, is een handleiding ontwikkeld voor stedelijke ontwikkeling in een veranderende maatschappij.

Voor het project Water of Life hebben Sander de Bruijn en Jeroen Michielsen in de Ooipolder bij Nijmegen een gemaal getransformeerd. Met een serie publiekstoegankelijke biovergisters maken zij een nieuw slim polderlandschap met cyclische processen dat bezoekers meer over de uitwisseling van kennis, grondstoffen en producten bijbrengt. Het project laat zien hoe innovatie, techniek en menselijk handelen kunnen bijdragen aan een zelfvoorzienende toekomst.

Maud Rambags / Anne Büscher – MAFAD/Zuyd

Uit het werk van Maud Rambags spreekt waardering voor de kleine dingen. Binnen onze hedendaagse maatschappij is daar door de snelheid en haast van ons bestaan weinig tijd meer voor. Maud toont een karaf en een theeset: objecten die je op een speelse en experimentele manier dwingen even in het hier en nu te zijn.

Een van de belangrijkste onderdelen van het werkproces van Anne Büschers How to Find the Unsought Finding is het zoeken zelf. Het is een kunstproject met een open einde dat mogelijk ontwikkelt tot sieraden of iets anders. Het is niet per se gemaakt met de intentie om gedragen te worden, maar om het ongeziene te openbaren. Het hoofdmateriaal is glas, in al zijn verschillende vormen en hoedanigheden zoals zand en stof.