700.000 euro voor onderzoek naar zonnecellen in textiel

Tenten, luxaflex, kleding en autobekleding die zonne-energie opvangen en opslaan. Dat is het doel van het onderzoeksproject TexEnergie. Het samenwerkingsverband van onder andere Saxion Hogescholen en Avans Hogeschool ontvangt 700.000 euro RAAK-PRO financiering van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA om dit idee te realiseren.

TexEnergie richt zich op het ontwikkelen en toepassen van textiel dat zonne-energie opvangt en opslaat. Avans Hogeschool, verschillende (universitaire) laboratoria en Saxion Hogeschool bundelen hun kennis in het onderzoek naar micro-energieopvang en –opslag, de mogelijkheden om geleidende garens te weven in textiel en het verwerken van flexibele zonnecellen op en in textiel.

Doel van het project is om uiteindelijk zonnetextiel te verwerken in producten zoals kleding of autobekleding en deze te gebruiken voor bijvoorbeeld het opladen van een mobiele telefoon.

Zonneceltechnologie produceren

Het project is een samenwerking tussen Saxion Hogeschool, Avans Hogeschool, meerdere mkb-bedrijven, brancheorganisatie Modint en het OICAM (open innovatie centrum advanced materials). Vanuit Avans Hogeschool neemt het lectoraat Solar Productietechnologie en Equipmentontwikkeling deel aan TexEnergie. Het lectoraat is onderdeel van het Expertisecentrum Duurzame Innovatie. Samen met docenten en studenten verricht lector Karel Spee onderzoek naar de productie van flexibele zonnecellen en de toepassing daarvan in verschillende producten. Daarnaast doet het lectoraat onderzoek naar marktpotentie, kosten en businessontwikkeling voor dit soort toepassingen.

Met dit project ontwikkelen Saxion en Avans belangrijke kennis op gebied van hightech systemen, materialen en duurzaamheid. Kennis die leidt tot nieuwe productinitiatieven bij bedrijven en state-of-art-cases voor het onderwijs. Met het project leggen ze daarnaast de basis voor nieuwe productinnovaties door autonome energievoorziening te integreren in textiel.

RAAK

Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA kent de RAAK-PRO financieringen iedere 2 jaar toe. In deze ronde ontvingen in totaal 27 projecten financiering. De maximale bijdrage vanuit het regieorgaan bedraagt €700.000 per project. RAAK-PRO projecten hebben een looptijd van 4 jaar.