Sterfscènes ruiken wint internationale geur- en kunstprijs

Famous Deaths, de installatie waarin je de laatste momenten van beroemdheden ruikt, heeft de internationale Art and Olfaction Sadakichi Award for Experimental Scent gewonnen. Bij het Goethe instituut in Los Angeles namen de winnaars de prijs in ontvangst. Famous Deaths is een project van docenten en studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool.

Deze Art and Olfaction Sadakichi Award for Experimental Scent eert artistieke en experimentele toepassingen van geur buiten de parfumindustrie.

Famous Deaths is tot 2 augustus te ervaren in de tentoonstelling ‘Es liegt was in der Luft! Duft in der Kunst’ (There is something in the air! Scent in art) in Museum Villa Rot in Burgrieden-Rot, Duitsland. Deze tentoonstelling presenteert installaties van internationaal gerenommeerde kunstenaars die geur en het reukzintuig gebruiken in hun kunst.

Zo ruikt de dood van JFK

Famous Deaths is een installatie waar je per persoon in stapt. Liggend in een mortuariumkist ruik en hoor je het laatste fatale moment op een zo nauwgezet mogelijke manier. De sterfmomenten van 4 beroemdheden zijn te beruiken: JFK, Kaddafi, Lady Di en Whitney Houston. In de installatie over JFK ruik je de herfstwind, het gras, het leer van de stoelen, het parfum van Jackie, een uitlaatwalm vermengd met de misschien ietwat muffe geur van de limousine en uiteindelijke de penetrante, metalige geur van bloed, van hersenen, van kruitdampen.

Geurprinter

Het ontwerpteam van Famous Deaths ontwikkelde een zogenaamde ‘geurprinter’ waarmee geuren gecontroleerd verspreid kunnen worden. De distributie en vooral de afzuiging van de vervuilde lucht wordt gereguleerd met een computerprogramma. Dit programma stuurt metalen blikken met gearomatiseerde lucht aan, kleine buizen met geur en frisse lucht en een luchtcompressor. Dankzij deze technologie is het mogelijk om de geuren perfect te doseren, in te plannen en af te zuigen. Zo hebben ze een gecontroleerde ervaring ontworpen.

Sense of smell

Famous Deaths is ontwikkeld in het kader van het onderzoeks- en ontwerpproject Sense of Smell. Het is een co-creatieproject waarbij docenten en studenten samenwerkten binnen het onderzoeksthema geur. "Geur is een heel sterk communicatiemiddel. Je eerste impuls is handelen, pas later komt het nadenken. Dat is dus heel anders dan hoe bijvoorbeeld je ogen werken", legt docent Frederik Duerinck uit. "Maar toch speelt het in de communicatie altijd een onbelangrijke rol. Wij zijn samen met studenten concepten gaan ontwerpen om te communiceren door middel van geur."

Sense of Smell levert nieuwe geurtoepassingen op het gebied van communicatie, technologie, design, food, veiligheid, gezondheidszorg, prikkelende gedachte-experimenten en kunstprojecten op. Binnen het project co-creëerden docenten en studenten verschillende geurbelevingsconcepten zoals hybrid body jewelry, crowd sensing en een museum van bedreigde geuren. De resultaten en inzichten van het Sense of Smell-onderzoek zijn vertaald naar een het boek Sense of Smell waarin de concepten, projecten en essays van toonaangevende (geur)ontwerpers, wetenschappers en kunstenaars zijn samengebracht. Dit boek is uitgegeven door TEC Books.