Lectorale rede: Innoveren voor actieve ouderen

Zachte analyses als handreiking voor harde en hardnekkige problemen.

Technische innovatie wordt vaak gezien als oplossing voor het ‘probleem’ van de vergrijzing. Daarom hebben overheden en bedrijven veel geïnvesteerd in technologieën voor ouderen. Vaak met betrekkelijk weinig resultaat. Lector Louis Neven analyseert in zijn lectorale rede op vrijdag 6 februari om 15:00 uur de harde en hardnekkige problemen die hieraan ten grondslag liggen. En gaat in op de zachte analyses die wel werken.

De problemen met innovaties voor ouderen zijn vaak niet van technische, maar juist van sociale aard. Er zijn volgens Neven daarom sociaalwetenschappelijke analyses nodig om innovaties voor de jonge ouderen van nu tot een succes te maken. Na de lectorale rede wordt het Gezondheid en Techniek Laboratorium officieel geopend.

Over Louis Neven

Louis Neven promoveerde in 2011 aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar de beeldvorming van ouderen bij ontwerpers en ingenieurs die technologieën voor ouderen ontwikkelen. Vervolgens werkte hij als senior onderzoeker aan de universiteiten van Lancaster en Utrecht aan projecten over de relatie tussen innovaties en ouderen. Sinds mei 2013 is Louis lector Active Ageing.

Meer informatie

Lees ook het stuk Ingenieurs ontwerpen technieken voor ouderwetse, trage ouderen op socialevraagstukken.nl.