Breda viert 20 jaar HBO Intro

Het HBO Intro Festival Breda beleeft dit jaar zijn twintigste verjaardag. Wat ooit begon als een kleinschalig feest voor enkele opleidingen is het anno 2014 met zo’n 20.000 studenten uitgegroeid tot een van de grootste evenementen in Breda en een van de grootste studentenfestivals van Nederland.

Dagblad BN DeStem pakte vandaag uit met een groot een artikel over het succes van het HBO Intro Festival. De huidige vorm van het evenement geeft volgens de betrokkenen van het eerste uur de groei van Breda als studentenstad goed aan.

Zo stelt Motell Rijen, oud manager van Avans Hogeschool, in de krant dat de binnenstad als enige juiste locatie geldt voor het festival. Eerdere edities vonden plaats in het inmiddels verdwenen Turfschip en het Chasse Theater. Later landde het feest, dat in 1995 zijn eerste verjaardag vierde, in het Valkenberg.

In het artikel vertelt Rijnen over de eerste aanzet tot een gezamenlijk festival met de NHTV en later nog de KMA, nu de NLDA. 'Daarvoor was het heel kleinschalig. Alleen voor de toenmalige Hogeschool West-Brabant. Het is mooi om te zien hoe het is uitgegroeid tot zo'n groot evenement waar de studenten kennismaken met de stad en de stad met hen.'

Op dit moment is het Bredase historische binnenstad het vertrouwde decor. Zo verwacht de organisatie dus 20.000 studenten op de Grote Markt, Havermarkt en het Kerkplein. Naast diverse optredens van dj's en bands zijn er culturele activiteiten in MOTI en sport en spel op het terrein van de NLDA.