Winnaars Lucasprijs en JBZ Award

Jurian Strik en Janina Frye zijn de winnaars van respectievelijk de Lucasprijs en de JBZ Award 2014. Dat werd vanmiddag bekend tijdens de examenceremonie in 's-Hertogenbosch. Jurian is deeltijd student Grafisch Ontwerp en Janina is student Autonome Beeldende Kunst. Beiden studeren af aan de AKV|St.Joost Den Bosch.

Foto: afstudeerwerk van Jurian Strik

De winnaars krijgen beiden een bedrag van € 2.500,-. Jurian Strik ontving de Lucasprijs uit handen van Jeroen Weyers, wethouder Cultuur van de gemeente Den Bosch. Jolanda van Nuenen, winnares in 2013, reikte de JBZ Award uit aan Janina Frye. De Lucasprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de student met het beste afstudeerwerk van AKV|St.Joost in ‘s-Hertogenbosch. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) reikt voor de derde keer de JBZ Award uit, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent.

Jurian Strik

De jury over het werk van Jurian: “Een presentatie die zich afspeelt op 2 locaties met spectaculaire bewegwijzering als verbindende factor. De ontwerper overdondert, maar het beklijft. Het is een overweldigende presentatie met een verfijnde reflectie op de internetcultuur en onderzoek naar de techniek van het medium zelf. Het roept nieuwsgierigheid op. Een fontein van ideeën met een intelligente problematiek van communicatie en miscommunicatie."

Eervolle vermelding voor Koes Staassen

De jury spreekt een eervolle vermelding uit voor Beeldende Kunststudent Koes Staassen: “Zeer virtuoos in tekenen, mooie presentatie, een wereld achter werelden. Koes’ werk roept nergens twijfel op. Hij is authentiek en werkt met diverse media om het experiment daarbij toe te laten. Hij roept een eigen wereld op: een duistere wereld waarin hij zijn schaamte overwint. Zijn werkt doorbreekt misschien taboes, maar behoudt mysterieuze sfeer, waardoor het nergens banaal wordt. De jury spreekt haar bijzondere waardering uit voor zijn presentatie.”

Genomineerden

Jurian Strik is gekozen uit een totaal van 6 genomineerden, die tijdens het eindexamen werden geselecteerd door een deskundige jury. De overige 5 genomineerden zijn: Koes Staassen (Beeldende Kunst voltijd), Luba van Rijswijk (Beeldende Kunst deeltijd), Bernard van Dongen (Fotografie), Clemens Jonas (Grafisch Ontwerp) en Ilona Verhard en Harm van den Wijngaard (Illustratie).

Jury

De jury bestond uit Femke den Boer, directeur van de kunstacademie AKV|St.Joost, Wilma Sütö, conservator moderne en hedendaagse kunst van het Stedelijk Museum Schiedam en Jan van Hoof, eigenaar Jan van Hoof Galerie in Den Bosch.

Janina Frye

De net-afgestudeerde kunstenares maakte indruk door haar wel doordachte werk waarmee zij zich ondergeschikt maakt aan de objecten en deze nieuw complementair leven inblaast. Vanaf begin juli start de inrichting van de expositie. Tot eind september is het werk van Janina en de overige geselecteerden te zien tijdens de zomerexpositie op de boulevard van het ziekenhuis. De jury over het werk van de winnares: “De eindtentoonstelling kent een goed en doordachte gebalanceerde regie. Het werk is scherp in realisatie. Janine verkent verhoudingen tussen mensen en objecten, heroverweegt deze verhouding. Het is zorgvuldig en krachtig gemaakt!”

AKV|St.Joost had voor de selectie 14 kunstenaars voorgedragen uit verschillende disciplines. Daaruit selecteerde de jury van de JBZ Award 5 kandidaten voor de prijs. Naast Janina Frye zijn Lin Houtman (Beeldende Kunst), Nicole Osta (Beeldende Kunst), Tessa Kuipers (Grafisch Ontwerp) en Rachel van der Zanden (Illustratie) genomineerd.

Jury

De jury van de JBZ Award 2014 bestond uit Jean-Marc Reinold, voorzitter kunstcommissie JBZ, Jenetta de Konink, lid kunstcommissie JBZ, Mieke van Schaijk, galerie-eigenaar, en Jolanda van Nuenen, winnares van de JBZ award 2013.

Eindexamenexpositie

De Eindexpo 2014 van AKV|St.Joost is gratis toegankelijk en te bezichtigen van zaterdag 28 juni tot en met woensdag 2 juli van 11.00 tot 17.00 uur in Breda en Den Bosch.