Inzet elektrische auto’s op Onderwijsdag

Avans Hogeschool zet volgende week rond de 20 elektrische auto’s en 3 bussen in om medewerkers te vervoeren. Door werkzaamheden aan het spoor rijden namelijk geen treinen tussen Den Bosch, Tilburg en Eindhoven. Op 10 april kan Avanspersoneel gratis gebruik maken van dit aanbod.

Avans organiseert op 10 april voor medewerkers de jaarlijks terugkerende Onderwijsdag. Een dag, waarbij kennisdeling, elkaar ontmoeten en innovatie centraal staan. Dit jaar vindt de Onderwijsdag plaats in het 1931 Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch. Voor het personeel bestaat op die dag de mogelijkheid om met een duurzame auto of bus te reizen.

CO2 uitstoot reduceren

Met deze grote inzet van elektrische voertuigen reduceren we de CO2 uitstoot op 1 dag met ruim 400 kg. Het initiatief valt onder het programma duurzaamheid Avans en is in samenwerking met het project Paleiskwartier Elektrisch in Den Bosch opgezet.

VIP-arrangement

Medewerkers carpoolen met 2 of 3 collega’s. De elektrische bussen rijden met eigen chauffeur langs diverse opstapplaatsen in steden waar relatief veel medewerkers wonen zoals Etten-Leur, Breda en Tilburg.

Medewerkers die kiezen voor de carpoolauto maken bovendien kans op een VIP-arrangement. Ze worden dan opgehaald en thuisgebracht in een Tesla model S met chauffeur. Paleiskwartier Elektrisch, Nissan Nederland, Vema Nissan Den Bosch, Peugeot Nefkens, Bluekens Breda, Arriva en een particulier (Tesla) stellen de vervoersmiddelen ter beschikking.

Expertisecentrum

Avans Hogeschool werkt aan duurzaamheid in zowel het onderwijs als de bedrijfsvoering. Avans beschikt over een expertisecentrum Duurzame Innovatie. In de komende jaren zal duurzaamheid in alle opleidingen een plek krijgen. In de bedrijfsvoering wordt inmiddels op veel gebieden duurzaam gewerkt: bijvoorbeeld bij de inkoop van goederen en diensten en  in de energievoorziening en in het vervoer.

Avans is ook actief betrokken bij het Bossche Energie Convenant en het Bredaas Energie Initiatief. Daarnaast is Avans deelnemer in het project van elektrische poolauto’s in het Paleiskwartier in Den Bosch, ondersteunt initiatieven zoals B-Riders en is lid van het Brabants Mobiliteitsnetwerk en het Reizigersoverleg Brabant.