Net zo creatief als in groep 2

“Mijn boodschap is eigenlijk heel eenvoudig: leerkrachten moeten naar hun leerlingen kijken alsof het hun eigen kind is en zich afvragen ‘wat is goed voor dit kind, wat heeft het nodig?’”

(Bron Trouw)

Vraag een kleuter wat hij het liefst wil op het nieuwe schoolplein en er volgen wilde plannen: een overdekte zandbak met verwarming, zodat het in de winter ook fijn buitenspelen is. Stel dezelfde vraag aan groep 7 of 8 en er volgen voorspelbare antwoorden: een beter klimrek, een chillplek en wat groen.

Dát is wat het basisonderwijs met kinderen doet, zegt lector Paul Delnooz van Avans Hogeschool. “Leerlingen zijn als kleuter nog ontzettend creatief, maar in groep 8 zitten ze onderuitgezakt in hun bankjes. Binnen een paar jaar zijn ze geconformeerd aan het systeem en vinden ze het moeilijk om buiten de gebaande paden te denken.” Als je creatieve, kritische kinderen wilt opleiden, moet je daar in het onderwijs op inspelen. Dat gebeurt niet of nauwelijks, zegt Delnooz. “Ons onderwijs ziet er nog net zo uit als 100 jaar geleden.”

Lees in Trouw: Net zo creatief als in groep 2. Om het artikel te lezen meld je je aan op de website van Trouw met je e-mailadres en wachtwoord. Omdat het artikel valt onder auteursrechten, zijn er kosten verbonden aan het lezen ervan.