BD College: Is privacy niet hopeloos ouderwets?

De meningen liepen sterk uiteen donderdagavond tijdens de tweede editie van het Brabants Dagblad College rond het thema online veiligheid.

Waar sommige aanwezigen op Avans Hogeschool in Den Bosch geen enkel probleem hadden met de sterk afnemende privacy kregen anderen ‘koude’ rillingen van zoveel inbreuk in de persoonlijke levenssfeer.

Privacy: een gevoelig onderwerp. Wie heeft er wat te verbergen en wie niets? Is privacy niet hopeloos ouderwets? Het waren vragen die gisteren aan bod kwamen op het meer dan geslaagde BD College dat het regionale dagblad samen organiseerde met het Expertisecentrum Veiligheid.

Avans-docent Wil van Limpt haalde tijdens zijn boeiende betoog een aantal verrassende onderwerpen aan. Soms was het zelfs ronduit schokkend. “Weet u dat uw telefoon elke 6 minuten wordt gepeild. Ze weten precies waar u bent. Die reclamefolders krijgt u niet zomaar in de bus. Ze weten exact waar u in geïnteresseerd bent. En aan de hand van uw surfgedrag weten ze eerder dan uzelf dat een scheiding met uw partner in het verschiet ligt.” Die laatste opmerking zorgde onder de toehoorders voor nogal wat hilariteit, want sciencefiction lijkt soms dichterbij dan gedacht.

Het Brabants Dagblad en Avans Hogeschool organiseren deze maand gezamenlijk het BD College. 3 vrij toegankelijke ‘colleges’ door lectoren en docenten van Avans voor lezers en geïnteresseerden. Het thema van de 3 colleges is veiligheid. Steeds met een nieuw actueel onderwerp zoomen de experts van het Expertisecentrum Veiligheid in op een specifiek onderdeel van de sociale veiligheid.

U kunt zich inschrijven voor de colleges. Het voorlopig laatste vindt plaats op 28 november en is vrij toegankelijk. In het afsluitende college vertelt lector Emile Kolthoff over veiligheid en toezicht op straat. Het aantal plaatsen is beperkt. De locatie is Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch.