Avans Solar Mariteam in de race voor Elfstedentocht

Een team van twintig techniekstudenten en docenten van Avans Hogeschool gaan de strijd aan met zonneboten afkomstig uit alle windstreken. Met de boot op zonne-energie, AvansSoleil genaamd, doen zij voor het eerst mee in de race voor een podiumplek in de DONG Energy Solar Challenge 2014. Een zonnige variant op de beroemde Elfstedentocht in Friesland; 220 kilometer in zeven dagen.

AvansSoleil

De zonneboot is een goed voorbeeld hoe groene, duurzame projecten en energie in het onderwijs kunnen worden toegepast. In dit project werken studenten van onder meer de opleidingen Elektrotechniek, Mechatronica en Werktuigbouwkunde, docenten en lectoren samen om de boot met een biobased romp en werkend op zonne-energie te bouwen. Om de beste en snelste boot te maken brengt het team technisch inzicht en innovatief vermogen samen. Onder de naam Avans Solar Mariteam staan de deelnemers een uitdagende tocht te wachten. Het team hanteert een strakke planning. Naar verwachting is de romp in december afgebouwd en kan de AvansSoleil in maart zijn eerste testvaart maken op de Bredase grachten.

DONG Energy Solar Challenge

De geschiedenis van de Energy Solar Challenge gaat terug naar 2004. De gedachte was dat de World Solar Challenge in Australië op de weg ook mogelijk moest zijn op de Friese wateren. Een medewerker van de provincie Friesland en Wubbo Ockels werkten vervolgens samen de plannen uit. Inmiddels is de race uitgegroeid tot een Fries topevenement waarbij de promotie voor duurzaamheid en innovatie voorop staat. Het Avans Solar Mariteam vaart 220 kilometer in vijf etappes van Groningen naar Drachten, Sneek, Harlingen en Leeuwarden. De race is van 28 juni t/m 5 juli 2014.

Informatie

Bedrijven of instellingen die hun naam willen verbinden aan de zonneboot AvansSoleil kunnen zich aanmelden. Meer informatie is te krijgen via www.AvansSoleilMariteam.nl. Op weg naar de eindstreep! Het team is te volgen via Facebook en Twitter.