Online initiatief voor duurzaam onderwijs

Avans Hogeschool wil duurzaamheidsdenken opnemen in het DNA van haar studenten en medewerkers. Het Expertisecentrum Duurzame Innovatie (EDI) van Avans heeft daarom een blog gelanceerd om studenten en ook docenten aan het denken te zetten over duurzaamheid in het onderwijs en de maatschappij.

Een student, docent, lector en medewerker bloggen over hun visie op de toekomst én hoe zij hier zelf aan werken. Het doel van de blogs is om een online conversatie op te starten over het onderwerp duurzaamheid, om op deze wijze meer bekendheid aan het begrip te geven. “Uiteraard speelt hier bewustwording van studenten en docenten een grote rol. Het is belangrijk dat studenten er nu wat van meekrijgen zodat zij hun kennis toekomstgericht kunnen toepassen”, meldt Willem den Ouden, directeur van het EDI.

Het weblog is te vinden op www.edi-avans.nl/blog

Bedrijven adviseren
Om de kennis van studenten te verbreden en beter voor te bereiden op de toekomst heeft Avans rond het thema duurzaamheid lectoren ingesteld. Zij doen maatschappelijk relevant toegepast onderzoek en adviseren bedrijven en instellingen. Ze vormen een onderzoeksgroep - kenniskring genoemd - met docenten, onderzoekers en studenten. Die richten zich op praktische problemen en vragen die bij bedrijven leven. Ze vertalen hun kennis naar oplossingen in de praktijk. Op deze manier sluiten het onderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar aan.

In het Expertisecentrum Duurzame Innovatie zijn de krachten gebundeld van een zestal lectoraten. Dankzij deze lectoraten speelt Avans een grote rol in (regionale) projecten rond duurzaam ondernemen, integraal bouwproces, BioBased producten en energie. Al deze aspecten zijn ook gekoppeld aan strategie en financiën.

Avans Hogeschool
Met ruim 27.000 studenten en 2.300 medewerkers in Breda, Den Bosch en Tilburg is Avans Hogeschool een van de grootste onderwijsinstellingen in Nederland. Avans is onlangs voor het derde achtereenvolgende jaar door de Keuzegids Hoger Onderwijs uitgeroepen tot de beste grote hogeschool van Nederland. Avans biedt solide en eigentijds onderwijs, verricht onderzoek en vraagt méér van studenten.