Een slimme start voor ondernemers

Bedrijfseconomie Thomas Bogers volgde Start Slim als onderdeel van de minor MKB-advies. Samen met medestudent Jos Ismail ging hij aan de slag met startend ondernemer My-Le Nuyen.

Start Slim

Binnen het project Start Slim begeleiden studenten startende ondernemers met een uitkering bij hun ondernemingsplan. Start Slim is een doorlopend project van het Avans Ondernemerscentrum in samenwerking met onder andere de Belastingdienst en het UWV in Eindhoven, Breda, Tilburg en Den Bosch.

Thomas over My-Le

Thomas: “My-Le was erg gedreven om haar onderneming te starten en veel te leren van de opdrachten tijdens Start Slim. Ze had zelf al een ondernemingsplan opgesteld waar we mee aan de slag konden. We lazen het door en gaven haar advies. Bijvoorbeeld over de doelgroep waar ze zich op kon richten en het in kaart brengen van haar sterke en minder sterke punten.”

Leerzaam

“Ik vond het leerzaam en leuk. We kregen ondernemingsplannen waar we met een kritische blik naar moesten kijken. Daar leer je natuurlijk altijd van. Je leert ook advies geven en dat zo te formuleren dat het positief overkomt. Je ontwikkelt ook je presentatievaardigheden doordat we  een presentatie moesten geven aan de ondernemers. We konden kiezen uit een aantal onderwerpen waar we het over wilden hebben: de elevator pitch, social media, marketing en hoe je kunt netwerken. Jos en ik gaven een presentatie over social media. Daarna adviseerden we My-Le hoe zij social media het beste kan inzetten, denk aan Facebook of Instagram. Wat ze er mee doet is natuurlijk aan haar, maar ze was er enthousiast over. Het is tenslotte gratis reclame als je daar actief op bent.”

Een slimme start voor ondernemers

“Ik zou Start Slim zeker aanbevelen aan startende ondernemers. Ze krijgen gastlessen over relevante onderwerpen en 5 tot 6 weken lang wekelijks feedback op hun ondernemingsplan. Ook studenten steken er wat van op. Alleen al het contact met de ondernemers is nuttig. Je schaaft je sociale vaardigheden bij en je werkt aan het uitbreiden van je netwerk. Het was wel jammer dat er in deze ronde alleen bedrijfseconomiestudenten en studenten van Bedrijfskunde aan deelnamen. Het zou leuk zijn als er ook studenten van andere opleidingen vertegenwoordigd zijn. Dan leer je vanuit een andere invalshoek te kijken.”