De “lekkerste basilicum ooit” en 140 kroppen sla worden geteeld op het dak van het Avansgebouw aan de Lovensdijkstraat. Cateraar Eurest oogst daar sinds september verse ingrediënten voor in salades, thee en pasta’s. “Verser dan dit kun je het niet krijgen.”

Met veel trots laat Willem Korswagen, locatiemanager Lovensdijkstraat van cateraar Eurest, de kas aan Punt zien op het dak bij restaurant The 5th. Qua vorm doet het gebouwtje meer denken aan een kleine circustent dan een kas. Dat daaruit in een week met veel zon meer dan 140 kroppen sla komen, lijkt onmogelijk. Korswagen: “We zijn pas zes maanden bezig en nog echt aan het pionieren, maar bij mooi weer oogsten we veel.” Met de eigen teelt willen Avans en Eurest studenten en medewerkers laten zien dat je op vrij eenvoudige manier een bijdrage kan leveren aan klimaatverbetering en gezondheid.

Ingenieus teeltsysteem

De Groene Kas is een idee van Eurestmanager Matthieu van Waardenberg die de catering wilde verduurzamen. Hij kwam bij Urban Ponics uit, een jonge onderneming die zich bezighoudt met duurzame teelt. “Ik was in het begin sceptisch over het plan om op zo’n kleine oppervlakte zo veel te oogsten, maar na de uitleg van Urban Ponics werd ik ook enthousiast”, zegt de locatiemanager.

Van buiten is het niet te zien, maar binnen maakt de kas gebruik van een ingenieus teeltsysteem. Alle planten worden verticaal geteeld in zes grote kolommen. Korswagen en een andere medewerker steken daar kleine plantjes in, draaien de kolommen elke dag een kwartslag en oogsten op maandagochtend. “We vervoeren alles met een bakfiets naar de locaties in Breda, het transport is dus milieuvriendelijk.

”Maar dat is nog niet alles. “We gebruiken speciale meststof uit Venezuela. Daar heb je een beperkte hoeveelheid voor nodig om goede groei te krijgen. Water geven doen we via een nevelsysteem waardoor we veel minder water nodig hebben dan bij reguliere teelt.  We werken zonder bestrijdingsmiddelen. Alles is dus heel duurzaam.” Zo wordt Het GFT-afval uit de kas verwerkt tot compost voor in de beplanting bij de Avansgebouwen. Of de Groene Kas echt zo duurzaam is, is onderzocht door een student Milieukunde in Breda. Uit haar onderzoek blijkt dat de kas op alle gebieden rondom teelt en oogst duurzaam is.

Betere smaak

“Verser dan dit kun je het niet krijgen”, zegt Korswagen als hij een van de plantjes uit de kolom haalt. “De smaak is beter. Ik vind dat echt. De basilicum bijvoorbeeld is veel sterker.”

Avansstudenten en -medewerkers die de afgelopen maanden bij de cateraar muntthee hebben gekocht of iets waarin sla, koriander of kervel is verwerkt, hebben misschien iets van de oogst van de Groene Kas geproefd. Met de nadruk op misschien: “140 kroppen sla per week is nog niet eens genoeg voor de locatie Lovensdijkstraat. We moeten alsnog sla inkopen.”

Interesse uit Marokko en Dubai

Urban Ponics wil het concept wereldwijd introduceren. De Groene Kas is hun kleinste project en trekt daarom veel bekijks. “We hebben al geïnteresseerden gehad uit bijvoorbeeld Marokko en Dubai. Die komen kijken hoe onze kas werkt”, vertelt Korswagen. Ook studenten tonen zich betrokken. “In het begin kregen we nogal wat vragen. Als we oogsten, zie je de studenten in het lokaal achter de kas kijken wat we nu weer aan het doen zijn.”

Dit studiejaar wil de locatiemanager met studenten van de Greenoffice Avans verschillende gewassen proberen te telen en kijken wat goed groeit. “Paksoi bijvoorbeeld sloeg niet aan. We gaan nog een proef doen met tomaten al schijnt het probleem daarmee te zijn dat het nogal gaat woekeren.”

Na een jaar gaat Eurest het project evalueren. “Als het een succes is, wordt het wellicht uitgebreid naar andere locaties van Avans.”